Szef IT, czy outsourcing IT: Analiza i porównanie

Rozwój cyfrowych technologii, postępująca digitalizacja, konieczność zautomatyzowania i usprawnienia procesów zarządzania – zespołem, procesami i dokumentami – dzisiaj przedsiębiorstwa stoją przed wieloma wyzwaniami. Brak inwestycji w rozwój cyfrowy i rozwiązania IT może spowodować zastój i uniemożliwić dogonienie konkurencji. Dlatego korzystanie ze wsparcia informatyka to nie opcja, lecz konieczność. Pozostaje tylko pytanie, czy zatrudnić specjalistę na etat, czy skorzystać z oferty outsourcingu IT. Rozważmy każdą z tych opcji, próbując zrozumieć, które rozwiązanie będzie najbardziej korzystne i pomoże w zbudowaniu istotnej przewagi konkurencyjnej.

Etatowy informatyk – czy warto mieć specjalistę IT w swojej firmie?

Zatrudnienie na pełny etat często wpływa pozytywnie na lojalność pracownika i jego zaangażowanie w pracę. To z kolei przekłada się na stabilność działania i mniejsze rotacje. Długoletnia współpraca pozwala także na lepsze zrozumienie wewnętrznego systemu wartości i sposobu działania w firmie.

Dzisiaj jednak rynek pracy jest bardzo dynamiczny, a ludzie (zwłaszcza młodzi) nie chcą wiązać się z jednym miejscem zbyt długo. Zatem nawet umowa o pracę, która przecież generuje bardzo duże wydatki dla firmy, nie gwarantuje, że informatyk zostanie w firmie na zawsze. Tymczasem pracodawca musi zainwestować w jego szkolenia, wyposażyć stanowisko pracy, opłacić podatki i składki ubezpieczeniowe, zadbać o system benefitów, dostęp do nowoczesnych sprzętów oraz drogiego oprogramowania.

Dla firmy istotny jest także brak elastyczności, bo warunki rynkowe i branża informatyczna zmieniają się dynamicznie, a przywiązanie do jednego pracownika może ograniczyć zdolność do rozwoju i poszerzania perspektyw.

Zatrudnienie informatyka na etat to wysokie koszty stałe oraz pewne ograniczenia. Tych problemów unikniesz, decydując się na outsourcing, który ze względu na liczne zalety staje się bardzo atrakcyjną i popularną alternatywą dla tworzenia wewnętrznego działu IT.

    Outsourcing firmy IT: zalety i wady tego rozwiązania

    Zanim podejmiesz decyzję o tym, żeby skorzystać z outsourcingu IT, powinieneś poznać wszystkie jej zalety (i ewentualne wyzwania, z jakimi trzeba się mierzyć). Do argumentów przemawiających za tą usługą zalicza się:

    • oszczędność – decydując się na outsourcing, firma może znacznie zredukować koszty, eliminując konieczność opłacania składek ubezpieczeniowych, benefitów pracowniczych, szkoleń i wyposażenia stanowiska pracy,
    • dostęp do szerokiego wachlarza różnych umiejętności – dzięki korzystaniu z usług firmy zewnętrznej, przedsiębiorstwo ma dostęp do wiedzy i umiejętności wielu specjalistów, co pozwala na realizację bardziej skomplikowanych, złożonych projektów,
    • skoncentrowanie się na kluczowych kompetencjach – outsourcing pozwala firmom skupić się na tym, co robią najlepiej, powierzając zadania informatyczne ekspertom zewnętrznym, co przekłada się na wyższą jakość wykonywanych zadań, stabilność działania oraz rozwój w strategicznych obszarach,
    • elastyczność i skalowalność – outsourcing otwiera przed firmą możliwość elastycznego dostosowywania się do zmian na rynku, skalowania projektów w zależności od potrzeb, a także reagowania na dynamicznie zmieniające się wymagania klientów i partnerów biznesowych. Pozwala też korzystać z nowinek technologicznych bez konieczności inwestowania w nie ogromnych pieniędzy.

    Czy outsourcing ma swoje wady? Jeśli wybierasz firmę, która świadczy obsługę zdalną, wówczas może wystąpić problem z komunikacją. Choć ta prowadzona jest w czasie rzeczywistym, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi, to i tak mogą powstawać pewnego rodzaju bariery. Jednocześnie obalamy popularny mit o tym, że outsourcing jest drogi. Liczne obserwacje pokazują, że koszt zamówienia takiej usługi jest niższy, niż tworzenie od podstaw wewnętrznego działu informatycznego z całym wyposażeniem i opłacanie wykwalifikowanych pracowników.

      Która opcja jest lepsza dla Twojej firmy – informatyk na etacie czy outsourcing?

      Nie trudno dostrzec, że decyzja między zatrudnieniem etatowego informatyka a outsourcingiem nie jest prostym wyborem. Należy uzależnić ją od tego, jaki jest charakter Twojej działalności, jak duża i mocno zdigitalizowana jest firma, ile osób zatrudnia, jakie ma oczekiwania względem obsługi IT itd. Przy analizie „za i przeciw” dobrze jest wziąć pod uwagę koszty (porównać wydatki w jednym i drugim wariancie), ograniczenia (np. niewielka dostępność kandydatów, którzy mogliby objąć stanowisko informatyka w Twojej firmie), możliwości i szanse dla biznesu.

      Nie umiesz samodzielnie podjąć decyzji? Zawsze warto umówić się na konsultację z przedsiębiorstwem, które zajmuje się zdalną obsługą informatyczną firm, aby porozmawiać o swoich wątpliwościach i uzyskać odpowiedzi na nurtujące pytania.

      Każda firma, dążąc do optymalizacji swojej działalności, powinna rozważyć różne scenariusze i dokładnie przeanalizować osobiste potrzeby, zasoby oraz cele strategiczne, zanim podejmie ostateczną decyzję. Nie można też wykluczyć połączenia obu strategii, co może zapewnić równowagę między stabilnością a elastycznością.

        To może Cię zainteresować

        Na czym polega outsourcing IT

        Na czym polega outsourcing IT

        Outsourcing firmy IT polega na delegowaniu zadań związanych z obsługą informatyczną. To zadanie przedsiębiorstwa przekazują specjalistom spoza organizacji, zlecając im konkretne czynności lub decydując się na cały pakiet w ramach stałego miesięcznego abonamentu....

        5 korzyści wynikających ze współpracy z firmą IT

        5 korzyści wynikających ze współpracy z firmą IT

        Outsourcing usług IT to temat, który wzbudza zainteresowanie firm i każe im rozważyć, czy dotychczasowa obsługa informatyczna w pełni odpowiada ich specyficznym potrzebom. W dobie digitalizacji, gdzie technologia odgrywa istotną rolę we wszystkich obszarach biznesu,...

        Jak znaleźć dobrą firmę IT?

        Jak znaleźć dobrą firmę IT?

        Znalezienie odpowiedniej firmy IT może wydawać się trudne, bo choć na rynku takich ofert nie brakuje, to jednak trudno ustalić, która z nich jest najlepsza. Przy odpowiedzi na to pytanie warto zastanowić się, jakie są Twoje indywidualne potrzeby, jak działa...